Penyakit Otak

Sakit Kepala: Penyakit Otak & Saraf
Sakit Kepala merupakan masalah kesihatan yang paling sering terjadi. Beberapa orang sering mengalami sakit kepala, sedangkan yang lain hampir tidak pernah merasakan sakit kepala.

Sakit kepala menahun dan sakit kepala kambuhan bisa terasa sangat sakit dan mengganggu, tetapi jarang menggambarkan keadaan kesihatan yang serius. Suatu perubahan dalam pola atau sumber-sumber sakit kepala (misalnya dari jarang menjadi sering, sebelumnya ringan sekarang menjadi berat) boleh merupakan petanda yang serius dan memerlukan rawatan perubatan segera.

Sebahagian besar sakit kepala merupakan ketegangan otot, migrain atau sakit kepala tanpa penyebab yang jelas. Sakit kepala banyak yang berkaitan dengan kecacatan di mata, hidung, tekak, gigi dan telinga. Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan perasaan berdenyut di kepala, tetapi tekanan darah tinggi jarang menyebabkan sakit kepala menahun.

Biasanya doktor boleh menentukan penyebab sakit kepala dari riwayat kesihatan pesakit dan hasil pemeriksaan fizikal. Kadang dilakukan pemeriksaan darah untuk menentukan penyebabnya.
Pungsi lumbar (turun sejumlah kecil cairan dari turus tunjang untuk pemeriksaan di bawah mikroskop) dilakukan jika diduga penyebabnya adalah suatu infeksi (misalnya meningitis).

Hanya sebahagian kecil sakit kepala yang disebabkan oleh tumor otak, kecederaan otak atau berkurangnya oksigen ke otak. Jika diduga suatu tumor, stroke atau kelainan otak yang lain, maka dilakukan pemeriksaan CT scan atau MRI.